Change background image
  1. Kære gæst

Eryger er et privat forum for folk med interesse inden for damp. Hvis du ønsker at deltage i diskutioner og få det fulde udbytte af forummet skal du oprette en brugerkonto.

Vær opmærksom på at der kan forefindes reklamer, både i form af bannere samt i skrevet form, omhandlende ecigaretter.

En bruger på Eryger skal minimum være 18 år og ved oprettelse af en brugerkonto accepteres dette.

Dear guest

Eryger is a private forum for people who share an interest in vaping. If you wish to participate in the discussions and use the forum to the full potential, you must create a user account.

Be advised that advertisement can occur regarding ecigarettes, both as banners and in written form.

A user must at least be 18 years old and by creating a user account, you are accepting this fact.

Dismiss Notice

Eryger anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik. Denne information deles ikke med tredjepart.

God Kaffe aroma?

Discussion in 'Selvblanderen' started by Mordand, 23 June 2016.

1. Mordand

Mordand New Member

Godaften,

Nu har jeg i snart lang tid ledt efter en kaffe aroma der smager naturligt. Dem jeg pt. Er støt på smager enten meget kunstigt, eller som kaffe der har stået for lang tid på en thermokande. Så mit håb er nu at en her fra sitet er støt på en?

Jeg kunne rigtig godt tænke mig både en alm. Kaffesmag og en espresso smag hvis muligt...

På forhånd tak for hjælpen
    Morten

Sent from my iPhone using Tapatalk

2. glad

glad Well-Known Member

Skulle det mon ikke være muligt at lave noget selv med kaffebønner ?
    Jeg laver jo selv mine tobaksvæsker med tobaksblade, og det slår alt hvad jeg har prøvet af syntetiske tobaksaromaer.
    Måske melder vores steepeksperter uffe og Leonardo ind med lidt info om det ;)

3. Spygone

Spygone Well-Known Member

Det er mig bekendt ikke muligt, at fremstille en ordentlig kaffesmag med steep-metoden (udtræk fra kaffebønner). Jeg ved der har været talt om det flere gange herinde og at konklusionen har været, at det ikke bliver godt nok. Selv har jeg prøvet flere forskellige kaffesmage og espressosmage (syntetiske), men ingen af dem synes bare at nærme sig en ordentlig smag af samme. Det er dog ved at være noget tid siden jeg sidst har forsøgt, så jeg vil bestemt ikke udelukke der kan være kommet noget nyt frem.

4. glad

glad Well-Known Member

Du ved Spygone, jeg fik bare tanken fordi jeg selv lige har sat tre portioner steep mere over ;)
    Jeg skulle da mene at det ikke burde være det store problem at lave en gang stærk kaffe (evt inddamde den lidt) og så bruge det som aroma. mine egen erfaring er at 10-15% vand i en dampvæske slet ikke er af det dårlige, bruger jeg i flere steeps. Det er måske også muligt at lave en gang kaffe med varmt PG i stedet for vand. Neskaffe var måske også en mulighed.

Det der nok bør chekkes bedre op på inden man går i gang med det er om der følger for meget andet "godt" med under processen, det aner jeg ikke noget om.
    Ikke noget jeg selv har eksperimenteret med da jeg ikke bryder mig om at dampe kaffesmag, det vil jeg have i en kop ved siden af ;)

5. Mordand

Mordand New Member

Tak for svar foreløbig... Mit problem med damp er at jeg syntes der er for mange søde smage. Jeg kunne godt tænke mig en damp jeg kan holde ud at dampe en hel dag. Det må dog ikke være tobak, da jeg har taget en beslutning om at jeg skal så langt væk fra de analoge cigaretter som jeg kan :)

Jeg drikker jo kaffe hele dagen, derfor var det oplagt hvis man kunne finde en kaffesmag.

6. glad

glad Well-Known Member

Den søde smag slipper du ikke for, PG/VG er jo søde i sig selv.
    Har du prøvet at dampe ghostjuice (væske uden smag tilsat), prøvede det selv her for nyligt og blev faktisk overrasket over hvor meget smag der er i, og det er nok uden tvivl den mindst usunde måde man kan dampe på ;)

7. Mordand

Mordand New Member

hmm det kunne da være man skulle prøve det....

8. glad

glad Well-Known Member

Når du alligevel blander selv er det jo ikke den store ulejlighed, bryder du dig ikke om det er det jo bare og pøse noget aroma i ;)

9. Mordand

Mordand New Member

Hehe ja det er der jo noget om :)

10. glad

glad Well-Known Member

Det var en kende for kedeligt til mig, så jeg kom noget tobaksaroma i resten.
    Men jeg var overrasket over så meget smag der faktisk er i det rent, det havde jeg ikke forventet :)

11. korsvang

korsvang Well-Known Member

Kan ikke give så meget info om kaffebønne steep eller kaffe smage . personligt så vil jeg helt drikke min kaffe og så evt dampe med kaffen .
    Som spygone skriver så har der i tiden løb være flere tråde med kaffebønne udtræk og hvis det var super og fino så havde vi nok set mere til det vil jeg tro.
    Det skulle jo i så fald være ret koncentreret for at give en smag og folk der har prøvet at lave meget stærk kaffe ved jo at der følger et lag med i bunden af koppen og det er jo ik så godt - vil også tro der udover kaffe smag/aroma også er mange andre ik så gode ting i sådan et steep. man laver jo heller ikke en god lakrids ved at opløse en piratos (ja nogle har prøvet smil ) og man laver heller ikke en god citrus ved at presse 14 citroner og koge dem ind til 10 ml . man vil kunne få et eller andet fludium med en eller anden smag men med i købet vil man få rigtig mange andre ik så rare ting med i bøtten. Der findes dog masser at ikke søde væsker ud over tobak som man kan dampe både med og uden kaffe. Der er smage med hint af whisky - med hint af irish cream osv der er mange muligheder og kun fantasi sætter grænsen. og de kaffe aromaer der findes kan også sagtens poppes op i combo med andet så man får en helhed man syntes passer . ang sødhed i væske så er det søde jo ofte en ekstra tilsæt som nogle væskemagere jo sværger til . Det er ikke nødvendigt men mange ønsker jo de extremt søde slik væsker . Bruger selv kun søde middel i meget få væsker og kun i meget begrænset mængde og kun for at lave en overgang mellem de forskellige brugte aromaer og ikke for at lave en sukkersød slikvæske

12. Birger Bo

Birger Bo Member

man bruger ca. 6 g kaffebønner til en kop kaffe.
    Lad os antage at man højst kan anvende 10% kaffebønner i en dampvæske, hvis ikke den skal tilstoppe coilen.
    Så skulle man dampe 60 ml for at få smagen af en kop kaffe. Der er simpelthen ikke smag nok i kaffe til at man kan bruge steep metoden.
    Og sådan er det i øvrigt med mange smage, en undtagelse er mentolkrystaller (prøv at tage en mentolkrystal på tungen, så ved du hvorfor).
    Det er ikke uden grund at der anvendes syntetiske smagsstoffer i de fleste dampvæsker.

13. glad

glad Well-Known Member

Det er nok dødfødt at steepe en kaffearoma selv, det var bare en tanke ;)

14. Leonardo

Leonardo Active Member

Jeg benytter et kaffebønneudtræk i BLISS. Det smager rigtig godt, synes jeg. Jeg arabica-bønner. 2 dl. Bønner knuses i en monter - bønnerne må ikke pulveriseres. Så hældes blandes de knuste bønner med 250 ml. vg. Dette trækker i en slow-cooker i 3 x 7 timer på laveste varme med mellemliggende nedkøling til stuetemp. Herefter trækker vg og bønner i tre uger. Så skal der filtreres. Undlad at hælde det grums med, som ligger i bunden af pyrex-flasken - altså langsom omstikning. Slutvæsken, skal se ud som kaffe, dvs. klart gennemsigtig. Du han grovteste renheden af din kaffeekstrakt ved at lade den filtrerede væske stå i nogle dage. Er der aflejringer/bundfald, må du filtere bedre.

Smager det så som en kop nypresset kaffe fra stempelkanden? Nej, det gør det ikke. Men det smager hundrede x mere kaffeagtigt, end nogle af de efterhånden mange aromastiske kaffesmage, som jeg har forsøgt mig med. Da jeg egentlig ikke skal have den rene kaffesmag, men blot 'en fornemmelse af kaffe', fungerer metoden bedre, end andre metoder, som jeg har forsøgt mig med. Eksempelvis, er pg ikke så velegnet til netop kaffe.

glad likes this.
  15. Mordand

Mordand New Member

Det lyder da som en opskrift jeg skal prøve! Blander du så op med pg efterfølgende, eller damper du den som ren vg?

16. Leonardo

Leonardo Active Member

Ja så blandes den med pg efterfølgende. Den eTobak, som jeg nævner, har en lidt højere vg% en de øvrige. Det er blandt andet på grund af kaffeekstraktet.

17. glad

glad Well-Known Member

Kan du ikke gøre os den tjeneste at melde tilbage når du har prøvet det af :)

18. Mordand

Mordand New Member

Okey will do :)

Del Denne Side