Change background image
  1. Kære gæst

Eryger er et privat forum for folk med interesse inden for damp. Hvis du ønsker at deltage i diskutioner og få det fulde udbytte af forummet skal du oprette en brugerkonto.

Vær opmærksom på at der kan forefindes reklamer, både i form af bannere samt i skrevet form, omhandlende ecigaretter.

En bruger på Eryger skal minimum være 18 år og ved oprettelse af en brugerkonto accepteres dette.

Dear guest

Eryger is a private forum for people who share an interest in vaping. If you wish to participate in the discussions and use the forum to the full potential, you must create a user account.

Be advised that advertisement can occur regarding ecigarettes, both as banners and in written form.

A user must at least be 18 years old and by creating a user account, you are accepting this fact.

Dismiss Notice

Eryger anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik. Denne information deles ikke med tredjepart.

Nikotin

Discussion in 'Selvblanderen' started by Clark20, 5 April 2016.

1. glad

glad Well-Known Member

Der er da intet så smukt som et par mandebryster :p
    Spøg til side, tror man generelt skal holde op med at være så hys så snart det er dampning der kommer på tale, tænk på hvad vi ellers bliver udsat for i hverdagen.
    Mht iltning er mit bedst gæt at man ved at omhælde basen fra de dertil beregnede flasker til glasflasker tilfører mere ilt end at væsken når at ånde gennem flasken,
    man kender jo metoden fra vin, netop for at tilfører ilt omhælder (dekanterer) man den ofte over på karafler.

hopper78 likes this.
  2. glad

glad Well-Known Member

En hurtig hovedregning mht plastikflasker siger mig at jeg dagligt drikker ca 2L væske fra plastikflasker, det svarer ca til hvad jeg damper af væske på 2 år.
    Så hvis jeg skal være hys omkring hvad plastikflasker evnt afgiver er det nok glasflasker jeg skal begynde at drikke fra hvis det skal batte noget ;)

3. MisterMist

MisterMist Active Member

Med henblik på at undgå iltning synes jeg absolut, at det giver mest mening at fryse flaskerne i den vakuum pakning de kommer i fra Mulen. Pakningen må også medvirke til at undgå påvirkning af væsken.
    Med hensyn til mængde har jeg frosset 2 liter 100mg/ml - det skulle række til +20 år ved 4ml pr dag :)

4. qwertyu

qwertyu Member

Her er lidt fra Teknologisk Institut http://www.teknologisk.dk/ydelser/p...litet/teori-anvendelser-og-standarder/30049,2

Her er en gut der brygger Cider http://www.cider.org.uk/bottles.htm han oplever at hans bryg gærer videre i PET plastflasker, men ikke i glasflasker, pga at PET lader ilt trænge ind i flasken, og det endda selv om der er overtryk af kulsyre i flasken.

Der er også ølhjemmebryggere det oplever det samme http://beersmith.com/blog/2010/05/29/glass-vs-plastic-the-best-fermenters-for-beer-brewing/

Husk på at vi snakker langtids opbevaring af nikotin, - årevis, langt ud over producentens udløbsdato.

Det er korrekt at der vil ske en iltning ved omhældning til glasflasker, men 1) det er begrænset hvor meget ilt væsken kan nå at optage ved omhældningen, 2) så snart den ekstra ilt er opbrugt kommer det ikke ny til.
    Det vil der hele tiden gøre i en plastflaske, år efter år.

Læg mærke til at hjemmebryggerne oplever problemet i løbet af måneder, ikke år.

Som jeg har forstået det er der tre ting der nedbryder vores nikotin, ilt, lys(uv?), og varme.

Alle tre ting bliver løst med glasflasker i fryseren.

Til 6,5 Kr stykket for en 100ml glasflaske (ved 10 stk.) er det en billig forsikring for at væsken holder sig bedst muligt, længst muligt.

5. glad

glad Well-Known Member

Det har såmænd intet med at sparer penge til glasflasker at gøre, men simpelthen fordi som jeg skriver at jeg ikke tror at der er en fordel ved det, måske tværtimod.
    Måske hvis man havde kunne få basen leveret på glasflasker, men ellers tror jeg det ikke.
    For de vin/ølbryggere kan der jo have været andre faktorer der har spillet ind, det fortæller deres historier jo intet om ;)
    Vi er igen ovre i gætterier og mavefornemmelser, så det er jo op til den enkelte at følge sine egne fornemmelser i det stykke ;)

6. korsvang

korsvang Well-Known Member

Det er da helt sikkert rigtig det teknologisk skriver med bryggerne at de har oplevet de ting. og man kan da købe glasflasker hvis man har lyst. Med hensyn til holdbarhed så er jeg at den overbevisning at det ikke spiller nogen rolle. Hvis det er i stue temp og man har 2 mørke flasker en af plast og en af glas begge med det samme brand nikotin - piller låget af dem lige mange gange og udsætter dem for samme temp og samme lys så sker det det samme med væske. og gør man det samme med 2 glasklare flasker så sker det samme. Og lægger man dem i fryser så tror jeg problem med ilt - Temp og UV stråling helt løser sig selv. Det der har noget at sige er for en stor del farve på flasken når den står i stuen. I køleskab eller et skab er det ikke så vigtig. Købte engang for lidt over 2 år siden 65 stk 100 ml nikotin i plastbøtter det har for en stor dels vedkommende ligget i fryser, og dem jeg endnu har tilbage er præcis i smag - styrke - farve - duft - konsistens som da jeg købte dem og da jeg købte dem var de nok produceret ca 6 mdr før jeg købte dem. Nogle kvikke vil nok spørge hvordan jeg kan vide styrken. :) Det kan jeg selvfølgelig heller ikke da jeg ikke har købt et test set for nikotin, men jeg ved jo hvad styrke jeg selv damper og jeg ved også jeg mærker hvis jeg går op eller ned i styrke. Jeg har også andre mærker af nikotin som er helt friske og jeg mærker ingen forskel på de forskellige nikotiner jeg har når jeg laver dem i min styrke . Skal siges at alle mine base nikotiner næsten altid ligger på 36 mg Har heller ikke hørt klager fra de stykker jeg laver nikotinvæske til Og flere af dem er faktisk sådan ret nikotin addict's da deres styrker ofte er 18 mg PS hvorfor levere firmaerne ikke nikotin på glas - her tænker jeg både på shops og grossister ? Måske gør de men jeg er ikke stødt på dem

glad likes this.
  7. qwertyu

qwertyu Member

Du snakker 2 år, vi/jeg snakker +20 år (glad skrev at han havde til 20 år og ville købe til yderligere 5 år)

Muligvis fordi at de regner med at det er brugt før den udløbsdato der står på flasken. ;) til den forholdsvise korte tid er plast sikkert fint nok.
    Totaly Wicked i England leverer i glasflasker, desværre er max styrke 72mg/ml og prisen alt for høj.

8. glad

glad Well-Known Member

Som jeg ser dit foreslag om at omhælde fra sterile og plomberede plastflasker til glasflasker udsætter du væsken for iltning og bakterier (og er de nye flasker helt sterile)
    Så gevinsten ved sådan en ompakning er jeg meget tvivlende overfor, muligvis har du ret, muligvis har du ikke, vi aner det ikke ;)

9. qwertyu

qwertyu Member

Hvor mange bakterier tror du der overlever i 100mg/ml nikotin? ;)

10. korsvang

korsvang Well-Known Member

Kan jo ikke svare for længere end jeg har gemt det, og det kan du jo heller ikke. Har jo kun dampet i ca 5 år og har ingen nikotin fra den tid. Jo taler man om 20 - 25 - 30 år så er det jo rigtig længe :) Og en ting man så skal have for øje er at din fryser nok ikke holder så længe, så du skal have købt en back up fryser i god tid inden den anden står af, For er nikotin først optøet så må det ikke fryses igen. Det står der ihvertfald på frosset kød ja alt andet frosset Må ikke genfryses : Men spøg til side Nikotin i fast form . som er en pasta inden det bliver forarbejdet . Altså det oprindelige fra tobaksblade. (ved ikke om det er kemisk fremstillet noget af det nikotin man kan købe ) men det i fast form har man set fra gamle tobaks plantager / fabrikker at det selv efter 100 år var ok og potent. Det var jo vel og mærke ikke frosset men bare opbevaret som nogle klumper. Emnet er over i noget tro da vi ikke har noget håndfast og man skal jo bare gøre det man finder bedst for ens nikotin

11. glad

glad Well-Known Member

Aner ikke hvor mange bakterier der kan leve i en 90% PG opløsning som 100mg PG jo er ;)

12. glad

glad Well-Known Member

Helt enig.
    Ud over at det sikkert er et godt råd at fryse skidtet tror jeg vi skal afholde os fra at komme med for mange gode råd om noget der ikke er undersøgt ;)

13. gunner

gunner Member

men hvem herinde udstyrer sig med sikkerhedsudstyr for at gøre rent det gør jeg styrthjelm for jeg får nogen på kraniet af konen hvis det ikke er i orden

elPasso likes this.
  14. qwertyu

qwertyu Member

15. glad

glad Well-Known Member

Jamen det var da herligt :D
    Jeg vil så fortsat lade mine baser blive i deres forseglede plastflasker som er pakket i vakuumposer,
    så kan du jo omflaske dine til glas og så er vi begge glade, meget mere kan vi vel snart ikke hive ud af den side af sagen ;)
    Hvis du ikke kan komme med nogle konkrete målinger på at mit nikotin på min måde bliver mere forringet end med din metode er og bliver det gætteri :)

16. qwertyu

qwertyu Member

Sidste forsøg... ;) http://wizardlabs.us/index.php?route=product/product&path=83_98&product_id=690
    "Wizard Labs nicotine solutions are shipped in chemically resistant plastic containers for shipping safety, and heat sealed in containment bags to prevent leakage during shipment. For long term storage over 2 months, we recommend transferring your nicotine solution into glass containers with airtight lids, and as little airspace in the top of the container as possible."

En mere: https://www.nudenicotine.com/storing-nicotine-solution/

"A few other points to cover – if storing your nicotine solution for longer than 6 weeks, please do transfer your solution into a glass bottle for prolonged storage (Remember – amber/cobalt!). Some plastics will not provide a complete vapor barrier against outside atmosphere and thus can leak over time. In addition, some LDPE plastics are known to have such a low density as to allow for other medium-sized molecules to migrate through the plastic wall. Not such a good thing to happen when a glass bottle would have solved all problems!"

Last edited: 13 April 2016
    MisterMist likes this.
  17. glad

glad Well-Known Member

Ja det var det lige de videnskabelige beviser vi manglede :rolleyes:

18. MisterMist

MisterMist Active Member

tak for links quertyu :)
    Du har da helt sikkert en pointe, og jeg overvejer også at omlade mit lager til glas. Det jeg fortsat synes er den ubekendte i ligningen er den vakuum-pakning, som Mulen er hå hensynfuld at embalere mine flasker i. Mon ikke den løser de problemer, som nævnes vedr. plastik - i hvert fald diffusion gennem flaskernes plastikvæg?

19. qwertyu

qwertyu Member

Nu kender jeg ikke mulens pakning, men hvis der ligefrem er vakuum i flaskerne (hvad jeg næppe kan tro), så løser det intet.
    Mon ikke der er tale om at der er argongas i toppen af flaskerne, det bruges for at fortrænge ilten, men det hjælper ikke på at ilten, over tid trænger igennem plastflasken.
    Hvis flaskerne er i en pose med vakuum, er det nok mere for at beskytte mod udslip under transport/forsendelse. måske endda et krav fra GLS.

20. MisterMist

MisterMist Active Member

Hvis dette forum stadig findes om 20 år bliver det interessant at erfare, hvordan vores nikotin har holdt sig. Af ren og skær nød deltager vi jo i et forskningsprojekt for tiden. Det er garanteret ukendt land, i hvor lang tid PG, VG og nikotin kan holde sig i nedfrosne vakuumpakkede plastikflasker ;-)

Del Denne Side