Change background image
  1. Kære gæst

Eryger er et privat forum for folk med interesse inden for damp. Hvis du ønsker at deltage i diskutioner og få det fulde udbytte af forummet skal du oprette en brugerkonto.

Vær opmærksom på at der kan forefindes reklamer, både i form af bannere samt i skrevet form, omhandlende ecigaretter.

En bruger på Eryger skal minimum være 18 år og ved oprettelse af en brugerkonto accepteres dette.

Dear guest

Eryger is a private forum for people who share an interest in vaping. If you wish to participate in the discussions and use the forum to the full potential, you must create a user account.

Be advised that advertisement can occur regarding ecigarettes, both as banners and in written form.

A user must at least be 18 years old and by creating a user account, you are accepting this fact.

Dismiss Notice

Eryger anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik. Denne information deles ikke med tredjepart.

Volt drop

Discussion in 'Guides' started by Bo Lindholm, 18 March 2014.

1. Bo Lindholm

Bo Lindholm Active Member

Kunne godt bruge lidt forklaring omkring måling af volt drop. Jeg har sådan en fætter her:
    Hvis jeg så starter med at måle spændingen på batteriet hvorefter jeg sætter batteriet i et mod og monterer volt testeren så får jeg det volt drop som moddet giver mig ved at trække de to tal fra hinanden. Er der rigtigt forstået?
    Hvis jeg så sætter en atty på og måler igen får jeg et andet resultat. Her er det jeg bliver i tvivl. Så i et andet indlæg en der havde fikset en fjeder og fik et højere tal efterfølgende. Men er det tallet med attyen på der afgører volt drop eller er det tallet på moddet alene?

I må bære over med mig hvis det her er obligatorisk fysik undervisning. Nogle gange føler jeg mig så gammel at jeg ikke kan huske jeg har gået i skole;-)

2. finnk

finnk New Member

Re: Volt drop

Jeg mener du bare skal skrue voltmåleren på dit mod, og så aktivere det. Så viser voltmåleren spændingen på dit batt.(skulle så gerne være det samme som du målte inden du satte batt i mod :)) Derefter monterer du en atty og aktivere så igen, og så kan du se spændingen "under load",,, og så kan du udregne volt-droppet på dit mod :thumbup:

Håber jeg har forstået det rigtigt, og ikke giver fejlagtige oplysninger her,,hehe :oops: :D

3. djboa

djboa New Member

Finn du har forstået det rigtigt ;)

Volt drop er forskellen imellem om der er belastning eller ej.
    Altså med og uden atty. At der er forskel på målingen af batteri i og udenfor mod kan sagtens bare være en forskel imellem de to voltmetre, det er typisk ikke relevant ...

4. jangeisler

jangeisler Active Member

Som djboa siger; forskellen på volt på moddet med og uden belastning

5. Bo Lindholm

Hvis man kender ohm på coilen kan man så regne ud hvor meget volt drop der teoretisk ville være? Jeg har lige prøvet med to forskellige attyer med forskellig ohm og har fået to forskellige resultater.
    Jo lavere ohm jo højere belastning på batteriet.

6. Stefanp

Stefanp Active Member

Re: Sv: Volt drop

Nej man ikke ikke teoretisk regne volt drop ud.

Det kommer an på hvor godt dit batteri er, hvor godt dit mod leder strømmen.

På et godt mod med et AW batteri, og coil på ca 1 ohm, skal du nok forvente er voltage drop på ~0,2/0,3 volt

7. jangeisler

jangeisler Active Member

Er det uanset om man kører 0,5 eller 2 ohm?

8. djboa

djboa New Member

og med evercool eller andre godt regulerede mods er droppet ca nul ;)

på et mekanisk mod er droppet tilstede fordi moddet og batteriet selv udgør en modstand, og du måler spændingen over en del af den samlede modstand i kredsløbet.

man kan sige at du har
    batteri plus -> moddet plus del -> atty plus del -> coil -> atty minus del -> mod minus del -> batteri minus

med et voltmeter måler du over coilen, med dit inline voltmeter måler du over hele atty og coil ...

men som sagt den interne modstand i batteriet og modstanden i moddet spiller ind, så et ekstremt tilfælde
    batteri 4v
    mod og batteri samlet modstand 0.5 ohm
    atty og coil samlet modstand 0.5 ohm
    så vil du måle 2V med din inline, og forhåbentligt skifte til et bedre mod ;)

samme mod/batteri - 0.5 ohm og en atty/coil på 1.5 ohm vil du måle 3V
    samme mod/batteri - 0.5 ohm og en atty/coil på 2 ohm vil du måle 3.2V

et bedre mod/batteri med 0.1 ohm modstand og samme coil/atty på 0.5 ohm vil måle 3.66
    ved 2ohm - 3.8

Når mange opgiver volt drop ved 1.8 ohm er det altså tæt på ubrugeligt, det er først interessant når man går sub-ohm, det er også derfor knappen bliver varm på et dårligt mod, da det typisk er der modstanden ligger ...

som sagt, der er mange faktorer, og det er tæt på umuligt at regne teoretisk ud ... men det er altså modstanden du egentligt er interesseret i ...

9. djboa

djboa New Member

og igen, en evercool regulerer sig selv, og du vil opleve et drop tæt på nul indtil du rammer 50W muren ved det der svarer til 0.35ohm på et teoretisk perfekt mekanisk mod ...

blev det for nørdet? ;)

10. Jimmi

Jimmi Active Member

Så 3,99 Volt med 0,7 Ohm er vel ok?

11. Bo Lindholm

Nej ikke for nørdet, giver mig bare lidt at tænke over;-)
    Skal lige have målt lidt på de forskellige ting jeg har for at finde det bedste setup.
    Mine primære mods er enten uden 510 connector (4nine) eller med hybridbase (nemesis). Det er jo så lidt interessant om der er forskel på attyerne. Eksempelvis synes jeg ikke der er lige så meget smæk på GbB22 som på jmg22. Det skal jeg lige nørde lidt med:)
    Tak for udførligt svar fra alle..

12. finnk

finnk New Member

Pudsigt du lige nævner dette :) For jeg har sgu tænkt det samme, når jeg sammenligner min GbB22 med mine G-Bell's. Så det må du gerne berette lidt om, hvis du finder en forklaring, Bo

13. djboa

djboa New Member

Hybrid connector sætter du atty direkte på batteri plus pol, og springer dermed over 510 til batteri og atty til 510 ...
    Og en mindre forbindelse er et sted mindre der kan give drop ...

3.99 på 0.7ohm kommer jo helt an på om det er med helt opladt batteri ;)
    Det er faktisk ret svært at sammenligne voltdrop med andres målinger - så mål hvad du ellers har eller kommer i nærheden af.
    Med det sagt, lyder det ikke helt skidt i mine ører ;)

Del Denne Side